Розділ І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення термінів
У цьому Законі наведені
нижче терміни вживаються в такому значенні:
“енергія” - електрична
чи теплова енергія, що виробляється на об'єктах електроенергетики і є товарною
продукцією, призначеною для купівлі-продажу;
“електроенергетика” -
галузь економіки України, що забезпечує споживачів енергією;
“енергетична безпека” -
стан електроенергетики, який гарантує технічно та економічно безпечне
задоволення поточних і перспективних потреб споживачів в енергії та охорону
навколишнього природного середовища;
“енергогенеруючі
компанії” - учасники оптового ринку електричної енергії України, які володіють
чи користуються генеруючими потужностями, виробляють та продають електричну
енергію;
“енергопостачальними” -
учасники оптового ринку електричної енергії України, які купують електричну
енергію на цьому ринку з метою продажу її споживачам;
“магістральна електрична
мережа” - електрична мережа, призначена для передачі електричної енергії від
виробника до пунктів підключення місцевих (локальних) мереж;
“магістральна теплова
мережа” - комплекс трубопроводів і насосних станцій, що забезпечує передачу
гарячої води та пари від електричних станцій та котелень до місцевої (локальної)
теплової мережі;
“мережа (електрична чи
теплова)” - сукупність енергетичних і трубопровідних установок для передачі та
розподілу електричної енергії, гарячої води та пари;
“міждержавна електрична
мережа” - електрична мережа, призначена для передачі електричної енергії між
державами;
“місцева (локальна)
електрична мережа” - електрична мережа, призначена для передачі електричної
енергії від магістральної електричної мережі до споживача;
“об'єднана енергетична
система України” – сукупність електростанцій, електричних і теплових мереж,
інших об'єктів електроенергетики, які об'єднані спільним режимом виробництва,
передачі та розподілу електричної і теплової енергії при централізованому
управлінні цим режимом;
“об'єкт
електроенергетики” - електрична станція (крім ядерної частини атомної
електричної станції), електрична підстанція, електрична мережа, підключені до
об'єднаної енергетичної системи України, а також котельня, підключена до
магістральної теплової мережі, магістральна теплова мережа;
“оптовий ринок
електричної енергії України” - ринок, що створюється суб'єктами господарської
діяльності для купівлі-продажу електричної енергії на підставі договору;
“передача енергії” -
транспортування енергії за допомогою мереж на підставі договору;
“постачання електричної
енергії” - надання електричної енергії споживачу за допомогою технічних засобів
передачі та розподілу електричної енергії на підставі договору;
“споживачі енергії” -
суб'єкти господарської діяльності та фізичні особи, що використовують енергію
для власних потреб на підставі договору про її продаж та купівлю;
“суб'єкти
електроенергетики” - суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від їх
відомчої належності та форм власності, що займаються виробництвом, передачею,
постачанням електричної енергії та теплової енергії при централізованому
теплопостачанні;
“учасники оптового ринку
електричної енергії України” - суб'єкти підприємницької діяльності, які продають
та купують електричну енергію на оптовому ринку електричної енергії України на
підставі договору;
“централізоване
диспетчерське (оперативно-технологічне) управління” - оперативне управління
об'єднаною енергетичною системою України із забезпеченням надійного і
безперебійного, з додержанням вимог енергетичної безпеки, постачання електричної
енергії споживачам;
“граничні показники” -
це визначені в умовах і правилах здійснення підприємницької діяльності з
виробництва електричної енергії величина встановленої потужності електростанцій
або обсяг річного відпуску нею електричної енергії в об'єднану енергетичну
систему України, вище яких продаж електричної енергії має здійснюватися на
оптовому ринку;
“надзвичайна ситуація в
державі” - це ситуація, при якій спрацьовується запас палива на об'єктах
електроенергетики нижче встановлених нормативів або спрацьовується запас води у
водосховищах нижче встановлених екологічних вимог.
Стаття 2. Сфера дії Закону
Цей Закон регулює відносини, що виникають у зв'язку з
виробництвом, передачею, постачанням і використанням енергії, державним наглядом
за безпечним виконанням робіт на об'єктах електроенергетики незалежно від форм
власності, безпечною експлуатацією енергетичного обладнання і державним наглядом
за режимами споживання електричної і теплової енергії.
Стаття 3. Законодавство про електроенергетику
Відносини, пов'язані з
виробництвом, передачею, постачанням і використанням енергії, регулюються цим
Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Стаття 4. Особливості регулювання відносин в
електроенергетиці
Регулювання відносин в
електроенергетиці має особливості, визначені цим Законом. Ці особливості
викликані об'єктивними умовами функціонування галузі:
постійним і безперервним
збалансуванням виробництва і споживання електричної енергії, для забезпечення
якого встановлюється єдине диспетчерське (оперативно-технологічне) управління
об'єднаною енергетичною системою України;
централізованим
теплопостачанням споживачів тепло-електроцентралями і котельнями, які входять до
об'єднаної енергетичної системи України.
Стаття 5. Державна політика в електроенергетиці
Державна політика в електроенергетиці базується на таких
принципах:
-
державне регулювання
діяльності в електроенергетиці;
-
створення умов безпечної
експлуатації об'єктів електроенергетики;
-
забезпечення
раціонального споживання палива і енергії;
-
додержання єдиних
державних норм, правил і стандартів всіма суб'єктами відносин, пов'язаних з
виробництвом, передачею, постачанням і використанням енергії;
-
створення умов для
розвитку і підвищення технічного рівня електроенергетики;
-
підвищення екологічної
безпеки об'єктів електроенергетики;
-
забезпечення захисту
прав та інтересів споживачів енергії;
-
збереження цілісності та
забезпечення надійного і ефективного функціонування об'єднаної енергетичної
системи України, єдиного диспетчерського (оперативно-технологічного) управління
нею;
-
сприяння розвитку
конкурентних відносин на ринку електричної енергії;
-
забезпечення підготовки
кадрів високої кваліфікації для електроенергетики;
-
створення умов для
перспективних наукових досліджень;
-
забезпечення стабільного
фінансового стану електроенергетики;
-
забезпечення
відповідальності енергопостачальників та споживачів.
Стаття 6. Право власності в електроенергетиці
Об'єкти електроенергетики можуть перебувати у різних формах
власності. Перелік об`єктів електроенергетики, які не підлягають приватизації,
затверджується Верховною Радою України за поданням Кабінету Міністрів України.
Приватизація об'єктів електроенергетики здійснюється
відповідно до законодавства України про приватизацію.
У разі приватизації об'єктів електроенергетики Кабінет
Міністрів України за поданням Фонду державного майна України приймає рішення про
закріплення у державній власності пакета акцій акціонерних товариств, створених
на базі об'єктів електроенергетики.
Не підлягає приватизації майно, що забезпечує цілісність
об'єднаної енергетичної системи України та централізоване диспетчерське
(оперативно-технологічне) управління, магістральні і міждержавні електричні
мережі, а також майно наукових установ загальнодержавного значення.
Стаття 7. Норми, правила і стандарти в електроенергетиці
Проектування,
будівництво, введення в експлуатацію, експлуатація, виведення з експлуатації
об'єктів електроенергетики, систем диспетчерського (оперативно-технологічного)
управління, інших об'єктів, підключених до об'єднаної енергетичної системи
України, регламентуються нормативно-правовими актами, обов'язковими для
виконання всіма суб'єктами електроенергетики.
Розділ ІІ.
КОМПЕТЕНЦІЯ ОРГАНІВ ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ ТА ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ В
ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИЦІ
Стаття 8. Державне управління в електроенергетиці
Державне управління в електроенергетиці здійснюють органи
виконавчої влади, уповноважені Кабінетом Міністрів України.
Стаття 9. Державний нагляд в електроенергетиці
Державний нагляд в
електроенергетиці здійснюють Державна інспекція з експлуатації електричних
станцій і мереж та Державна інспекція з енергетичного нагляду за режимами
споживання електричної та теплової енергії у порядку, встановленому Кабінетом
Міністрів України, та інші органи, визначені законодавством України.
Державна інспекція з
експлуатації електричних станцій і мереж здійснює нагляд за додержанням вимог
технічної експлуатації електричних станцій і мереж, вимог технічної експлуатації
енергетичного обладнання об'єктів електроенергетики, підключених до об'єднаної
енергетичної системи України.
Державні інспектори з
експлуатації електричних станцій і мереж мають право:
-
безперешкодно в
будь-який час відвідувати об'єкти електроенергетики для перевірки додержання
нормативно-правових актів про електроенергетику з питань, що належать до їх
компетенції, отримувати від посадових осіб інформацію щодо виконання цих актів;
-
давати у межах своїх
повноважень керівникам об'єктів електроенергетики приписи про усунення порушень
нормативно-правових актів;
-
застосовувати у
встановленому законодавством України порядку санкції до підприємств, об'єкти
електроенергетики яких підключені до об'єднаної енергетичної системи України, за
порушення законодавства про електроенергетику з питань, що належать до їх
компетенції.
Державна інспекція з
енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії
здійснює нагляд за електричними і тепловикористовуючими установками та тепловими
мережами споживачів.
Державні інспектори з енергетичного нагляду за режимами
споживання електричної та теплової енергії мають право:
-
безперешкодного доступу
до електричних і тепловикористовуючих установок та теплових мереж споживачів;
-
отримувати від
споживачів інформацію, необхідну для виконання покладених на них завдань
відповідно до нормативно-правових актів;
-
давати споживачам
обов'язкові для виконання приписи про усунення порушень нормативно-правових
актів;
-
давати споживачам
приписи про приведення засобів обліку, контролю та регулювання споживання
електричної і теплової енергії у відповідність з нормами, правилами і
стандартами в електроенергетиці;
-
надсилати власникам
об`єктів споживача подання про невідповідність займаній посаді працівника
електротехнічного профілю, який своєчасно не пройшов перевірку знань з
електробезпеки та експлуатації струмоприймачів;
-
вимагати від споживачів
додержання встановлених нормативно-правовими актами режимів споживання
електричної і теплової енергії;
-
надавати приписи щодо
неприпустимості продовження експлуатації електричних і тепловикористовуючих
установок споживачів, якщо це створює загрозу життю обслуговуючого персоналу,
здоров'ю населення;
-
застосовувати в
установленому законодавством України порядку санкції до суб'єктів господарської
діяльності за порушення нормативно-правових актів.
Стаття 10.
Повноваження місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого
самоврядування у відносинах із суб'єктами електроенергетики
До повноважень місцевих органів виконавчої влади та органів
місцевого самоврядування у відносинах із суб'єктами електроенергетики належать:
-
погодження питань
розміщення на підпорядкованій їм території об'єктів електроенергетики виходячи з
інтересів територіальної громади;
-
участь у розробці
комплексних планів постачання енергії споживачам на підпорядкованій їм
території;
-
участь у розробці і
реалізації системи заходів щодо роботи об'єктів електроенергетики у надзвичайних
умовах;
-
регулювання тарифів на
теплову енергію відповідно до Закону;
-
сприяння розвитку
енергетики в регіоні.
Місцеві органи
виконавчої влади та органи місцевого самоврядування не мають права втручатися в
оперативне регулювання режимів енергоспоживання.
|